|
|
|
Mosty |
|
Stavby mostov úzko súvisia s budovaním ciest. Most, mladší brat cesty patril k najväčším vymoženostiam Inkov. Všetky mosty boli také posvätné, že ich poškodenie sa trestalo smrťou. Existovalo veľa druhov mostov: visuté, pontónové, nosníkové i prechody kamenných kvádrov. Každý most mal nejaké meno a ich spoločný názov bol čaka. Najväčší známy most pod menom Most svätého Ľudovíta kráľa, nepochybne najúžasnejší príklad pôvodného amerického inžinierského umenia, preklenoval hučiacu roklinu rieky Apurimac. Inkovia pretrhli hranice svojej ríše, preklenuli roklinu rieky Apurimac a tiahli na sever. Stalo sa to roku 1350 na príkaz inku Rocu. Štyridsať veľkých a sto malých mostov sa vysmievalo priepasťam, ktoré sa postavili Inkom do cesty. Apurimac-čaka existoval 500 rokov. Prežil ríšu Inkov, španielske koloniálne panstvo a ešte aj republikánska vláda ho udržiavala v dobrom stave. V roku 1890 bol s konečnou platnosťou zrušený. Obyvatelia obce, ktorá ležala najbližšie pri moste, každé dva roky vymieňali nosné laná. Na mnohých miestach viseli vedľa seba dva mosty. Jeden bol určený pre šlachticov. Druhý pre jednoduchých Indiánov, ktorý museli platiť mýto.
|
František Baláž - 11. 10. 2002 -
|
|
|